Nu är det dags att sjösätta märkningsprojektet. Vi försöker lägga den viktigaste information först;
Allt material finns nu upplagt i ett av båthusen i Karlsborg för utlämning. Det är bemannat följande dagar och tider och vi hoppas att alla kan ta sig dit och hämta sitt material;
Lördag 7 juni kl. 9.00 – 11.00
Söndag 8 juni kl. 9.00 – 11.00
Lördag 14 juni kl. 9.00 – 11.00
Söndag 15 juni kl. 9.00 – 11.00
När ni kommer dit får du kvittera materialet så att vi vet vilka som hämtat ut.
Bo Rasmussen är ansvarig för utlämnandet; 070 – 647 50 03
Börja med att montera stolpen
Stolpen ska monteras på en plats där den tydligt syns
Använd gärna ett spett och slägga och placera stolpen maximalt 1 meter från servisen.
Stolpen ska sticka upp minst 130 cm över marken.
Undvik att slå ner stolpen i vattenledningarna!
Därefter monteras etiketten
Den monteras vertikalt högst upp på stolpen med texten utåt och fästs med de rostfria buntbanden som dras åt så det sitter tajt.
Använd t.ex en storktång för att spänna banden så det sitter hårt.
Klipp sedan av resterande med en avbitartång
Alla medlemmar får ett SMS med en länk till sin mobil. Samma länk kommer även med i epostmeddelandet. SMS eller epost kan vidarebefordras till en annan person som kan hjälpa dig med registreringen.
Ställ dig vid servisen och öppna SMS'et och klicka på länken.
Websidan du får upp är personlig så vi vet vem du är utan krav på inloggning. Kontrollera att informationen om din fastighet stämmer; fastighetsbeteckning + adress
Du kan ibland få en fråga om att ge websidan tillåtelse att hämta GPS koordinater. Svara JA på det
Ange en kommentar om så önskas.
Klicka på checkboxen att du lovar att du monterat märkningen enligt anvisningarna
Du får då en kartbild som visar var du står. Det går att justera positionen på skärmen med fingret/musen om det inte blir rätt direkt där du står.
Kvittera och systemet noterar att du har satt upp stolpen och vilka koordinaterna är
Det går att justera positionen i efterhand – om det behövs. Länken kommer att fungera hela sommaren.
Vid behov kontakta Stefan Höber som är support på stefan@hobia.se, mobil 070-555 16 37 eller projektledare Bo Rasmussen på telefon 070-647 5003
Källans årsmöte beslutade 20 mars genomföra projektet enligt projektplanen som lades fram för beslut.
Projektet ska genomföras under perioden maj till oktober 2025.
Varje fastighetsägare är ansvarig att fastighetens stolpe sätts upp samt att koordinaterna rapporteras. Klart senast 14 augusti.
Vattenfogdarna är ansvariga att kopplingspunkternas och mätbrunnarnas stolpar med skylt kommer upp samt att koordinaterna rapporteras. Klart senast 30 juni.
Stefan Höber är ansvarig att få in koordinaterna som ej inrapporterats av fastighetsägaren. Klart senast 1 oktober.
Kostnaden för stolpar, etiketter och weblösning mm debiteras per fastighet med 700 kr inkl moms i samband med att vattenfakturan debiteras i september 2025.
Fastighetsägare som, av olika orsaker, inte kan sätta upp stolpen och fixat koordinaterna kan få det ordnat av vattenfogdarna mot en avgift på 1.500 kr exkl moms/stolpe på fastlandet eller 2.000 kr exkl moms på öarna. Denna kostnad debiteras också i samband med vattenfakturan debiteras i september 2025.
Kontakta projektledaren Bosse Rasmussen 070-647 5003.
För fastighetsägare som ej, innan 15 augusti, satt upp stolpen och gjort registreringen kommer påminnelserna att skickas ut. För varje påminnelse debiteras fastighetsägaren 500 kr exkl moms. Dessa kostnader debiteras också i samband med vattenfakturan i september 2025.
Serviser till medlem har gula etiketter.
Regionmätarna har blå etiketter.
Avstängningsservis på huvudledningen har röda etiketter
Anslutningspunkten mellan föreningens vattenledning och vattenledningen in till fastigheten kallas servis. Den behöver “motioneras” minst vart tredje år genom att stänga och öppna den.
Servisen stängs med hjälp av en skiftnyckel
Gå in och öppna kranen i exempelvis köket och låt vattnet rinna ut.
När vattnet slutat rinna stäng kranen.
Gå därefter ut och öppna servisen.
Gå in och kontrollera att vattnet nu kommit tillbaka.